Scrisoare deschisa adresată președintelui SUA, Joe Biden, de către Veterani Profesionişti din Domeniul Serviciilor de Informații (VIPS)
Domnul presedinte,
Noi, subsemnatii, împreuna, avem sute de ani de serviciu în domeniul informațiilor și securității naționale a Statelor Unite. Ne-am bazat pe această experiență acumulată pentru a vă comunica dumneavoastră (și celor trei președinți dinaintea dumneavoastră) preocupările noastre cu privire la problemele controversate de securitate națională de mare importanță. Pe data de 1 mai, v-am scris un Memo în care trageam un semnal de alarmă privind Rusia-Ucraina. Astăzi, oferim un avertisment și mai urgent cu privire la riscul de război – inclusiv război nuclear – de data aceasta cu China.
Este bine cunoscut faptul că posibila vizită a președintelui Camerei Reprezentanților, Nancy Pelosi, în Taiwan este o preocupare puternică pentru China. Tocmai ați auzit acest lucru din gura lupului, ca să spunem așa, direct de la președintele Chinei, Xi Jinping.
Probabil, consilierii dumneavoastră au pregătit evaluări cu privire la preocupările chineze exprimate, dacă sunt autentice sau sunt simple zgomote și postură diplomatică. Vrem să știți că opinia noastră este că o astfel de vizită a președintelui Camerei, Pelosi ar fi privită foarte serios de către China; China ar reacționa destul de puternic, considerând o astfel de vizită aproape o amenințare existențială, care poate duce la ostilități armate.
Perceptii
Percepția creează propria realitate. Indiferent de modul în care consilierii dvs. evaluează eficacitatea politicilor vizavi de China, pentru noi, foști „membri” care acum privesc din exterior, evenimentele recente oferă suficiente dovezi simptomatice ale unei politici scăpate de sub control. Cel mai evident simptom este călătoria actuală în Asia a președintelui Camerei Reprezentanților, Pelosi și potențialA vizită a acesteia în Taiwan. Percepția Chinei este ceea ce contează.
Nu există nicio dovadă că această călătorie a fost coordonată într-un mod semnificativ cu Casa Albă, Departamentul de Stat sau Pentagonul – așa cum ar fi de așteptat în mod normal înainte de o vizită cu profil ridicat într-o regiune plină de pericolul escaladării militare.
În schimb, președintelui Camerei pare să desfășoare o diplomație unilaterală, ale cărei obiective sunt departe de a fi clare. Dacă președintele Camerei, Pelosi va duce la bun sfârșit planul ei declarat anterior de a vizita Taiwan, aceasta ar reprezenta un amestec necoordonat în politica externă și în afacerile de securitate națională a SUA, în care se presupune că ramura executivă ar avea conducerea. Acest lucru va fi văzut pe scară largă ca și dezordine în Washington.
Potențialul ca vizita lui Pelosi în Taiwan să genereze o ciocnire între forțele armate și militare între SUA și China, precum și între forțele chineze și taiwaneze, este mare. Deși ar putea exista persoane din cercul dvs. apropiat care cred că chinezii blufează, că nu există probleme existențiale implicate în posibila vizită a lui Pelosi în Taiwan, suntem în total dezacord. Calcule greșite similare au fost făcute în ceea ce privește politica de dinainte războiului Rusia – Ucraina. Unii dintre noi au fost surprinși când Rusia a invadat efectiv Ucraina. Dar încercăm să învățăm din greșelile noastre.
Militar
Armata SUA nu este în poziţia de a se angaja într-o confruntare militară la scară largă cu China din cauza Taiwanului. Consecințele calculelor greșite, atunci când vine vorba de problemele de interes existențial pentru China, ar fi grave, existând posibilitatea reală a unei înfrângeri militare a SUA, precum și a unui prejudiciul economic major pe care un astfel de conflict l-ar cauza. Ne luptăm deja să facem față în mod eficient consecințelor pandemiei globale de Covid și ale invaziei rusești din Ucraina – ca să nu mai vorbim de amenințarea globală universală a schimbărilor climatice. În acest sens, războiul din Ucraina a fost numit „Mama tuturor costurilor de oportunitate”. Trebuie să adăugăm, acum, ostilități cu China?
Economic
Până acum este clar că așteptările din spatele politicii de sancțiuni a administrației dumneavoastră cu privire la Rusia nu au fost încă îndeplinite; că rezultatul economic generat de aceste politici a avut un impact negativ și substanțial asupra poporului american și – chiar mai mult – asupra aliaților noștri, având în același timp un impact limitat asupra economiei rusești. Orice conflict armat între SUA și China ar crea o perturbare masivă a unei economii globale deja slăbite, care ar rezona într-un mod dezastruos cu economia SUA și cea a aliaților noștri.
Mai simplu spus, nu numai că s-ar putea să nu putem învinge militar China, într-un conflict care ar putea fi provocat de vizita lui Nancy Pelosi în Taiwan, dar și consecințele economice ar fi devastatoare pentru economia globală, inclusiv pentru cea a Statelor Unite.
Nuclear
Trebuie să se acorde atenție posibilelor consecințe ca Statele Unite să aiba un eșec militar jenant în urma unei confruntări cu China, venit în urma vizitei lui Pelosi. În timp ce administrația dumneavoastră s-a alăturat Chinei, Rusiei și celorlalte mari puteri nucleare pentru a declara că un război nuclear nu poate fi câștigat niciodată și prin urmare, nu ar trebui să fie purtat niciodată, actuala strategie nucleară a SUA îi oferă, de fapt, președintelui o serie de opțiuni atunci când vine vorba de folosirea armelor nucleare. Aceste opțiuni nu sunt secrete; ele includ scenarii care permit utilizarea preventivă a armelor nucleare pentru a obliga un potențial adversar să înceteze și să renunțe la acțiuni considerate a reprezenta o amenințare existențială pentru Statele Unite.
Grupul de luptă al portavionului USS Ronald Reagan este în prezent desfășurat în vecinătatea Mării Chinei de Sud și orice conflict militar între SUA și China ar pune navele și echipajul acestui grup de luptă în pericol, expus la atacul forțelor chineze. În anunțul de astăzi, China a declarat că efectuează exerciții militare în largul coastei, vizavi de Taiwan. Administrația pentru Siguranța Maritimă din China a avertizat navele americane să evite zona. Nu știm la ce să ne așteptăm mâine.
Nimeni nu este capabil să prezică rezultatul unei ciocniri dacă niciuna dintre părți nu clipește. Adevărul este că există un potențial real pentru pierderea uneia sau mai multor nave americane, împreună cu echipajul. Dacă s-ar întâmpla așa ceva, actuala strategie nucleară a SUA sugerează cu tărie că în acel moment vi s-ar oferi posibilitatea unei lovituri nucleare asupra Chinei.
Linia roșie a Chinei
Declarațiile publice ale Chinei cu privire la problema Pelosi sugerează că Beijingul a ajuns la concluzia că administrația dumneavoastră a predat, președintelui Camerei, butonul declanșator a unui potențial conflict nuclear cu China. După cum văd chinezii, i-ați aprins lui Nancy Pelosi lumina verde în loc de una roșie, trecând astfel peste linia trasată de China.
Nu dorim să analizăm motivele din spatele dorinței președintelui Camerei, Pelosi de a vizita Taiwan. Ceea ce putem spune este că reacția puternică chineză la care ne-am așteptat este probabil să viciaze orice beneficiu politic sperat. Mai rău, ne-ar putea aduce în pragul unui război major.
Dacă ar fi vorba de asta, pe cine va suna președintele XI Jinping, după ce a vorbit doar două ore cu dumneavoastra [Biden]: pe dvs? pe Gen. Milley? pe secretarul Apărării, Austin? pe președintele Camerei, Pelosi? Credem că factorii de decizie, amiralii și generalii chinezi s-ar putea, ca și omologii lor din Rusia, să se întrebe cine este responsabil cu politica la Washington. Ministrul rus de externe Serghei Lavrov a declarat public: politica externă a SUA nu este condusă de președinte, ci de „Departamentul de Stat împreună cu unul sau doi oficiali de la Casa Albă”.
China, Rusia și Cacealmaua
Ați fost atât de prost sfătuit înainte de summitul din 16 iunie 2021 cu președintele Putin, încât i-ați transmis că știti că Rusia este „stoarsă” (cuvântul folosit de dvs) de China. Putem doar să sperăm că dvs și consilierii dvs ați aflat că așa-numita „stoarcere” este mai degrabă o îmbrățișare fără precedent între cele două țări, fiecare dintre acestea arată acum spre SUA spunând ca sunt amenințarea numărul unu. Echilibrul puterii s-a schimbat; ne-am dori ca consilierii dumneavoastră în politica externă să fie încet-încet conștienți de această schimbare.
Consilierii dvs. militari ar fi trebuit să vă informeze despre posibilitatea unui război, pe două fronturi, cu două puteri nucleare [Rusia și China]. Vizita lui Pelosi în Taiwan ar putea provoca așa ceva.
În ceea ce privește posibilitatea Chinei de a juca la „cacealma”; ne amintim că la 2 octombrie 1950, premierul Chinei, Zhou Enlai a avertizat că tara sa va interveni în Coreea dacă trupele americane ar trece la nord de paralela 38. Știm cu toții ce s-a întâmplat când acel avertisment mu a fost luat în seama. Știm, de asemenea, că consilierii militari americani de top din acel moment aveau loviturile nucleare asupra Chinei în fruntea listei lor de opțiuni. Dar și China știa asta.
Semnează VIPS
Veteran Intelligence Professionals for Sanity (VIPS) este alcătuit din foști ofițeri de informații, diplomați, ofițeri militari și angajați ai Congresului. Organizația, fondată în 2002, a fost printre primii critici ai justificărilor Washingtonului în declanșarea războiului împotriva Irakului. VIPS susține o politică de securitate externă și națională a SUA bazată pe interese naționale autentice, mai degrabă decât pe amenințări artificiale promovate din motive în mare măsură politice.
Marshall Carter-Tripp, Foreign Service Officer (ret.) and Division Director, State Department Bureau of Intelligence and Research
Bogdan Dzakovic, former Team Leader of Federal Air Marshals and Red Team, FAA Security (ret.) (associate VIPs)
Graham E. Fuller,Vice-Chair, National Intelligence Council (ret.)
Philip Giraldi, CIA, Operations Officer (ret.)
Matthew Hoh, former Capt., USMC, Iraq and Foreign Service Officer, Afghanistan (associate VIPS)
Larry Johnson, former CIA Intelligence Officer & former State Department Counter-Terrorism Official (ret.)
Michael S. Kearns, Captain, USAF Intelligence Agency (ret.), former Master SERE Instructor
John Kiriakou, former CIA Counterterrorism Officer and former senior investigator, Senate Foreign Relations Committee
Karen Kwiatkowski, former Lt. Col., US Air Force (ret.), at Office of Secretary of Defense watching the manufacture of lies on Iraq, 2001-2003
Ray McGovern, former US Army infantry/intelligence officer & CIA analyst; CIA Presidential briefer (ret.)
Elizabeth Murray, former Deputy National Intelligence Officer for the Near East, National Intelligence Council & CIA political analyst (ret.)
Pedro Israel Orta, former CIA and Intelligence Community (Inspector General) officer
Todd Pierce, MAJ, US Army Judge Advocate (ret.)
Scott Ritter, former MAJ., USMC, former UN Weapon Inspector, Iraq
Coleen Rowley, FBI Special Agent and former Minneapolis Division Legal Counsel (ret.)
Sarah G. Wilton, CDR, USNR, (Retired)/DIA, (Retired)
Ann Wright, Col., US Army (ret.); Foreign Service Officer (resigned in opposition to the war on Iraq)