Au existat critici pe scară largă pe rețelele de socializare cu privire la delegațiile care sosesc în Egipt pentru conferința ONU privind schimbările climatice, COP27, cu avioane private care emit cantități uriașe de dioxid de carbon raportat la numărul mic de persoane care utilizează aceste servicii.
Există peste 33.000 de participanți înregistrați la COP27, unde delegații discută la nivel înalt despre extinderea finanțării pentru țările în curs de dezvoltare pentru a-și dezvolta economiile și a se pregăti pentru impactul încălzirii globale.
Cu o zi înainte de începerea conferinței activiștii de mediu au luat cu asalt pista aeroportului Schiphol din Amsterdam pe biciclete, împiedicând avioanele private să decoleze, pentru a sublinia efectele acestor servicii la scară globală, comparativ cu activitatea cetățenilor obișnuiți care nu zboară privat.
Problema a fost ridicată și anul trecut la COP26, unde estimările citează că numărul de avioane private folosite pentru a participa la evenimentul de la Glasgow anul trecut a fost între 200 și 400. Aproximativ 400 de avioane private au aterizat la Cairo și Sharm el-Sheikh din 40 de țări în acest an.
Aviația este un subiect fierbinte când vine vorba de reducerea emisiilor. Există 56 de țări cu emisii anuale pe cap de locuitor mai mici decât o persoană care zboară o dată între Londra și New York (The Guardian). Avioanele private care operează numai în SUA generează la fel de mult dioxid de carbon ca jumătate din Burundi într-un an.
Surse egiptene au coroborat afirmațiile larg răspândite conform cărora aproximativ 400 de avioane private au aterizat în timpul COP27. S-au vehiculat și estimări mai scăzute deși este posibil să fi existat zboruri private care nu au fost înregistrate de serviciile de monitorizare.
„Peste 400 de avioane private au aterizat în ultimele zile în Egipt”, a declarat joi pentru AFP o sursă apropiată autorităților aviatice egiptene, care a cerut să nu fie numită.
„A existat o întâlnire înainte de COP27, iar oficialii se așteptau la acele avioane și au făcut niște aranjamente pe aeroportul Sharm el-Sheikh pentru a întâmpina aceste avioane.”
Pe 6 noiembrie, Ahmed Moussa, un prezentator al talk-show-ului apropiat conducerii egiptene, s-a lăudat în emisie că aeroportul din Sharm el-Sheikh a primit peste 300 de avioane private. Aeroportul a fost renovat cu mai multe coridoare pentru a primi participanții COP27.”
Pasagerii cu avioanele private produc mult mai multe emisii vinovate de încălzirea planetei pe cap de locuitor decât cei de pe zborurile comerciale.
Cercetările unei universități din Suedia au arătat că zborul cu avionul privat emite până la 40 de ori mai mult dioxid de carbon per pasager decât zborurile comerciale programate.
Un calculator online de emisii furnizat de Organizația Aviației Civile Internaționale indică faptul că un pasager dintr-un zbor comercial în clasă premium ar produce în total aproximativ o jumătate de tonă de CO2 în timpul unui zbor de la Londra la Sharm el-Sheikh.
Și să nu uităm că cine zboară cu avioane private o face mult mai des decât oamenii obișnuiți. Spre exemplu cel mai mare luptător împotriva schimbărilor climatice, Bill Gates.
Potrivit unui studiu realizat la Universitatea Lund, Gates este unul dintre cei mai mari „superemițători” din lume din cauza folosirii avioanelor private. El a efectuat 59 de zboruri într-un an, călătorind peste 322.000 km, potrivit raportului, care estima că zborul cu avionul privat al lui Gates a emis aproximativ 1.600 de tone de dioxid de carbon. Aceasta se compară cu o medie globală de mai puțin de cinci tone de persoană.