„Solicit ministrului Justiției să explice public de urgență cum s-a ajuns în situația ca dosarul vizând evenimentele din 10 august 2018 să fie clasat. Românii au tot dreptul să știe cine sunt cei vinovați de actele de violență împotriva manifestanților pașnici. Lucrurile nu se pot încheia aici și de aceea am cerut ministrului Justiției și ministrului de Interne să găsească soluțiile pentru ca adevărul în legătură cu 10 august să fie aflat, iar cei responsabili să răspundă”, a postat Iohannis la două zile după ce Tribunalul București a pronunțat decizia definitivă de respingere a redeschiderii Dosarului 10 august. Deci nu a fost reacție impulsivă, ci o mișcare calculată, care probabil mizează deja pe un deznodământ favorabil.
Practic, Iohannis contestă decizia care a menținut clasarea Dosarului 10 august. Mai mult, președintele dă un semnal clar că are de gând să acționeze pentru a întoarce decizia instanței și cere soluții în acest sens ministrului Justiției și ministrului de Interne pentru că „lucrurile nu se pot încheia aici”.
Ce rol are Ministrul de Interne?
Dacă până acum, toți cei nemulțumiți de decizia instanței au cerut o intervenție a ministrului de Justiție, solicitarea adresată de Iohannis ministrului de Interne este o noutate. Adică, ministrul de Interne ar trebui să scotocească ministerul pe care îl conduce pentru a veni cu noi probe care să determine deschiderea unui nou dosar.
Pe lege, va fi foarte greu de găsit astfel de dovezi, pentru că șefii care au coordonat acțiunea jandarmilor în 10 august au urmat la virgulă prevederile legale. Au respectat toate etapele de avertizare a mulțimii prin mijloace sonore și vizuale și au acționat doar după tentativa unui grup de protestatari de a pătrunde în curtea Palatului Victoria și doar după agresiunea împotriva jandarmeriței – or, legea spune clar că în cazul în care viața sau sănătatea și integritatea fizică unor persoane sunt puse în pericol, forțele de ordine au OBLIGAȚIA de evacua spațiul în care se desfășoară demonstrația și de a-i dispersa pe protestatari.
Un precedent periculos pentru Iohannis
Dar intervenția lui Iohannis este foarte riscantă pentru că s-ar putea întoarce ca un bumerang împotriva sa. Asta pentru că și Iohannis este „beneficiarul” unei decizii „la indigo” a unei instanțe de judecată care a respins definitiv o cerere de redeschidere a cercetărilor penale cu privire la achizițiile caselor deținute de președinte. Prin urmare, dacă ministrul Justiției și ministrul de Interne vor da curs cererii prezidențiale, iar dacă se vor găsi anumite portițe legale pentru redeschiderea urmăririi penale în Dosarul 10 august, atunci toate acestea vor constitui un precedent ce va putea fi folosit pentru redeschiderea a circa 40 de dosare penale care au fost în lucru la parchetele de la Sibiu și Alba cu privire la acuzația de „crimă organizată” privind tranzacțiile imobiliare ale președintelui.
După același model, cineva ar putea spune despre Dosarul Caselor lui Iohannis, că “lucrurile nu se pot încheia aici” și ar putea cere ministrilor Justiției și Internelor să găsească soluțiile pentru ca adevărul în legătură cu tranzacțiile imobiliare ale președintelui să fie aflat, iar cei responsabili să răspundă”.