Dacă ar izbucni un conflict major economic sau politic între SUA/UE și China, acesta ar avea un impact uriaș asupra pieței vehiculelor electrice pentru că Beijingul controlează aproape întregul lanț de aprovizionare. O restructurare ar costa mii de miliarde.
Bateriile sunt componente esențiale pentru multe tehnologii moderne, de la telefoane mobile și laptopuri până la vehicule electrice și energie regenerabilă. Însă producția și reciclarea acestor baterii depind în mare măsură de China, care controlează 90% din lanțul de aprovizionare global. Acest lucru ridică o serie de provocări și riscuri pentru restul lumii, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere ecologic și geopolitic.
Din punct de vedere economic, dependența de China înseamnă că prețul și disponibilitatea bateriilor pot fi afectate de fluctuațiile pieței, de politicile guvernamentale sau de evenimente neprevăzute, cum a fost pandemia COVID-19.
În 2020, problemele din lanțul de aprovizionare cauzate de izolarea Chinei au dus la întârzieri și scumpiri ale bateriilor pentru vehiculele electrice. De asemenea, China are un avantaj competitiv față de alți producători de baterii, datorită accesului său la materii prime, la forță de muncă ieftină și la subvenții guvernamentale. Astfel, China își consolidează poziția dominantă pe piața globală a bateriilor, ceea ce poate afecta inovația în acest sector.
În plus, impactul bateriilor asupra mediului este greu de controlat și monitorizat. Producția și reciclarea bateriilor implică folosirea unor substanțe chimice toxice și a unor cantități mari de energie, ceea ce poate genera poluare și emisii de gaze cu efect de seră. Extracția litiului, un element esențial pentru bateriile litiu-ion, poate afecta calitatea apei și a solului în zonele miniere. Reciclarea bateriilor poate reduce consumul de resurse și impactul asupra mediului, dar în China există încă multe practici nereglementate care pun în pericol sănătatea oamenilor și a ecosistemelor, nerespectându-se standardele internaționale din domeniul.
China are capacitatea să folosească lanțul de aprovizionare cu baterii ca instrument de influență sau coerciție asupra altor țări, fie prin restricționarea exporturilor sau importurilor, fie prin condiționarea accesului la piața sa internă, punând în pericol securitatea și suveranitatea altor state.
În 2010, China a redus exporturile de metale rare (folosite în producția de baterii) către Japonia, ca răspuns la un conflict teritorial și ar putea face din nou acest lucru dacă, de exemplu, nu i s-ar permite anexarea Taiwanului.
Controlul Chinei asupra lanțului de aprovizionare cu baterii are un impact semnificativ asupra lumii, care implică o serie de provocări și riscuri pentru alte state. Pentru a reduce dependența față de China și pentru a asigura o dezvoltare susținută a tehnologiilor bazate pe baterii, este nevoie de o cooperare internațională mai strânsă dar și de investiție mai mare în cercetare și dezvoltare.