Afacerile marilor jucători cu capital străin au crescut în pandemie, companiile s-au extins cu noi magazine și sute de angajați.
Clasamentul retailerilor din anul 2020 vine cu o schimbare de lider, după ce Lidl a detronat Kaufland de pe prima poziție. Topul, însă, a rămas neschimbat, podiumul fiind ocupat de francezii de la Carrefour, iar Profi, Mega Image și Metro continuă lista.
În 2020, discounterul Lidl a detronat Kaufland în clasamentul celor mai mari retaileri alimentari, după ce a raportat o cifră de afaceri de 12,8 miliarde de lei, cu doar 27 de milioane de lei mai mult decât sora sa. Discounterul cu 33 de noi magazine deschise în 2020 a înregistrat o creștere spectaculoasă de 31% a afacerilor, în timp ce cifra de afaceri a Kaufland a crescut cu aproape 1 miliard de lei.
Kaufland, parte din același grup german Schwarz, rămâne însă cea mai profitabilă companie din industrie, apropiindu-se de pragul de un miliard de lei, cu zece deschideri de magazine comunicate în 2020, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor.
În afară de rocada dintre cei doi giganți, clasamentul retailerilor alimentari a rămas neschimbat, podiumul fiind ocupat de Carrefour, ale cărui afaceri au trecut de pragul de 9 miliarde de lei, în 2020. Retailerul a angajat cei mai puțin salariați în 2020, doar 313.
Francezii au deschis 24 de magazine pe plan local în anul marcat de pandemie, dintre care 15 unități de tip convenience, 3 hipermarketuri şi 6 magazine sub formatul de discount Supeco, adică de două ori mai puține decât în 2019, când deschideau 42 de magazine noi.
Pandemia a majorat afacerile Profi cu mai bine de 1,5 miliarde de lei, ajungând la valoarea de 8,83 miliarde de lei, în 2020. Retailerul și-a triplat anul trecut pierderea și a raportat la Ministerul Finanțelor 124,3 milioane de lei, fiind singurul din clasament care înregistrează pierdere. Compania rămâne, însă, cel mai mare angajator din retailul alimentar, cu 17.879 de salariați, după ce anul trecut a angajat aproape 1.600 de noi persoane, deschizând 267 de noi unități.
În topul celor mai mari angajatori urmează Kaufland, cu peste 13.000 de persoane, Mega Image și Carrefour, aproape la egalitate, companiile fiind urmate de Lidl, Auchan, Penny și Selgros.
Pandemia de coronavirus a majorat și afacerilor olandezo-belgienilor de la Mega Image, cu mai bine de jumătate de miliard de lei, după ce au extins rețeaua din România cu 89 de magazine și au intrat pentru prima dată în Oradea și Sibiu.
Compania a angajat cel mai mare număr de persoane dintre toți retailerii, anul trecut, 2.138 de salariați, și a inaugurat primul depozit dedicat eCommerce-ului.
Penny, parte din grupul german REWE, și-a majorat afacerile cu 19%, iar profitul a crescut cu peste 50% în 2020 raportat la anul anterior. Compania a deschis 20 de magazine în noul format, încheind cu un total de 276 de magazine și a angajat puțin peste 1.000 de persoane.
Recent, retailerul și-a anunțat planurile ambițioase, propunându-și să investească 5,1 miliarde de lei, echivalentul a peste 1 miliard de euro, până în 2029, în principal prin extinderea rețelei sale până la un total de 619 magazine și șase centre logistice, de la trei, câte are în prezent.
Afacerile Metro au crescut și ele, dar pandemia și impactul asupra HoReCa au afectat profitul companiei, care s-a diminuat în 2020 față de anul anterior. Număr de angajați a crescut ușor.
Și afacerile francezilor de la Auchan au crescut în pandemie cu 72 de milioane de lei, în timp ce profitul s-a triplat. Compania a scăpat, însă, de 403 angajați.
Cifra de afaceri a Selgros și numărul de angajați au crescut puțin, dar profitul s-a diminuat.