Pandemia a creat perturbări pe lanțul de aprovizionare. Totodată, s-a declanșat o adevărată criză în domeniul transportului maritim, o criză a containerelor, care duce la scumpiri din ce în ce mai mari la raft. În plus, China, principalul producător la nivel global, a decis să majoreze prețurile chiar de la porțile fabricilor.
Tot mai multe magazine atât online, cât și fizice se confruntă cu stocuri limitate și chiar zero ale produselor pe care le comercializează. Treptat a luat naștere o adevărată criză începută încă de anul trecut odată cu pandemia și adâncită în urma unui cumul de factori.
De exemplu, multe fabrici și-au restrâns producția, multe containere au rămas în porturi, iar transportatorii evident că și-au restrâns și ei activitatea la rândul lor și au fost nevoiți să opereze scumpiri. Multe lansări de produse de încălțăminte și îmbrăcăminte nu se găsesc la vânzare. Magazinele de bricolaj anunță și ele că se confruntă cu o lipsă a produselor din cauza întârzierilor în aprovizionare. O altă criză pe care o întâmpină Europa este cea a șoferilor de tir care ar trebui să preia marfa din porturi și să o distribuie mai departe.
Vorbim despre un deficit de 400.000 de șoferi la nivel european. Și în plus, mulți erau carantinați la intrarea în țară, cum a fost și cazul României. De aici pornește un val de scumpiri. Firmele de transport au majorat tarifele pentru un container până la 25.000 dolari.
Recent, China, cel mai mare producător al lumii, a anunțat majorări de tarife chiar de la porțile fabricilor. Cifrele oficiale au arătat că indicele prețurilor de producție a crescut cu 10,7% față de anul trecut în luna septembrie, cel mai rapid ritm de creștere de când acest indice a fost măsurat, în 1995. Întreruperile cu energie electrică au perturbat multe industrii din țară, prețul cărbunelui utilizat în multe dintre centralele electrice din China a atins noi recorduri în ultimele zile, în timp ce companiile de utilități se luptă să producă suficientă energie electrică pentru a satisface cererea.
Costuri înainte de criză:
- 15.000 de dolari – marfa unui container
- 2.000 de dolari – costul transportului
După criză:
- 16.000 -18.000 de dolari – marfa unui container
- 15.000 – 25.0000 de dolari – costul pentru transport
Sursa: Romasia