Cei 27 de miniștri ai economiei din UE au ajuns la un acord, susținând decizia blocului comunitar de a impune o taxă pentru emisiile de dioxid de carbon, prima la nivel mondial, la importurile de bunuri poluante. Detaliile planului trebuie stabilite în negocierile viitoare. Mecanismul de ajustare la frontieră a carbonului (CBAM), se va numi această taxă.
Ce reprezintă această taxă vamală?
UE dorește să introducă costuri cu emisiile de CO2 la importurile de oțel, ciment, îngrășăminte, aluminiu și electricitate, începând cu 2026. Aceasta este o mișcare care vizează protejarea industriei europene, într-o piață invadată de mărfuri mai ieftine fabricate în țări cu norme de mediu mai slabe, în special China.
O fază de tranziție de trei ani pentru taxă ar urma să înceapă în 2023, așa că țările UE și parlamentul european se luptă pentru a aproba regulile în acest an. Miniștrii de finanțe din țările UE au convenit marți asupra poziției lor de negociere.
„Este un pas major înainte în lupta împotriva schimbărilor climatice”, a declarat ministrul francez de finanțe, Bruno Le Maire, după întâlnirea miniștrilor de la Bruxelles, adăugând că o „majoritate considerabilă” a susținut poziția.
„Depunem efortul de a reduce emisiile de carbon în industrie… Nu vrem ca aceste eforturi să fie inutile, deoarece importăm produse care conțin mai mult carbon”, a spus Le Maire.
Taxa face parte dintr-un pachet de politici UE privind schimbările climatice, Green Deal, menite să reducă emisiile blocului cu 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990.
Acest obiectiv va necesita investiții uriașe din partea industriei în tehnologii verzi precum hidrogenul și va impune poluatorilor costuri mai mari cu emisiile CO2. Taxa la frontieră urmărește să creeze „condiții de concurență echitabile” prin impunerea acelorași costuri cu CO2 companiilor din UE și celor din străinătate.
Franța, care prezidează în prezent reuniunile miniștrilor UE, a susținut de multă vreme taxa și a acordat prioritate unui acord rapid asupra acesteia. Parlamentul European intenționează să își confirme poziția până în iulie, ceea ce înseamnă că negocierile dintre parlament și țările UE cu privire la regulile finale ar putea începe după vară.
Cu toate acestea, miniștrii nu au decis cât de repede taxa la frontieră ar trebui să înlocuiască permisele gratuite de CO2 pe care industriile le primesc în prezent pe piața carbonului din UE. Eliminarea treptată a acestor permise este controversată, iar miniștrii au spus că va fi negociată în discuții separate privind reformele pieței de carbon din UE.
Problema dacă veniturile din taxa pe CO2 vor intra în bugetul UE va fi, de asemenea, discutată mai târziu.
„Acordul lasă multe întrebări fără răspuns”, a declarat principalul deputat al Parlamentului cu privire la politică, Mohammed Chahim, adăugând că „nu poate încheia niciun acord” fără claritate cu privire la eliminarea treptată a permiselor gratuite.
Chahim vrea să pună capăt permiselor gratuite de CO2 până în 2028. Comisia a propus 2035, în timp ce unele industrii fac lobby pentru a le păstra.