Potrivit Rystad Energy, litiul ar putea fi în curând clasificat ca toxină reproductivă în Europa:
“O potențială acțiune a Comisiei Europene (CE) de clasificare a litiul drept toxină de Categoria 1A în al patrulea trimestru al acestui an ar putea submina încercarea Uniunii Europene (UE) de a crea și susține un lanț intern de aprovizionare cu materiale pentru baterii.”
Considerarea de către Comisie a litiului ca substanță toxică se bazează pe un raport publicat de Agenția Europeană pentru Produse Chimice (ECHA), care consideră că mai multe subgrupe de litiu sunt cunoscute ca „pericole potențiale pentru toxicitatea reproductivă”. SMM News explică că introducerea măsurii, nu ar interzice definitiv importurile de litiu, dar va duce la cerințe mai stricte pentru procesarea, ambalarea și depozitarea produselor legate de litiu, crescând costurile produselor cu litiu.
O decizie finală a Comisiei s-ar putea să nu vină până la începutul anului 2023. O mișcare de clasificare a litiului drept toxină ar urma să apară în plină tranziție a Europei de la vehicule cu motoare cu ardere internă la automobile electrice. Aceste planuri, care sunt deja în derulare, includ investiții în producția de baterii cu litiu. În martie 2021, Deutsche Welle a transmis că UE a anunțat planuri pentru crearea a milioane de noi locuri de muncă pe măsură ce industriile de pe continent își măresc capacitatea de a furniza baterii litiu-ion necesare producției de vehicule electrice.
Unul dintre noii producători de baterii, Northvolt, cu sediul central suedez, își extinde rapid capacitatea de producție. În martie, au anunțat planuri pentru o fabrică de producție în Germania, pe lângă operațiunile existente din Suedia și Polonia. În 2019, compania a primit un împrumut de 350 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții. Guvernul suedez a investit și el în companie.
Fondurile publice sunt folosite pentru finanțarea producției de vehicule electrice. Începând cu 2020, Banca Europeană de Investiții a investit aproape 800 de milioane de euro în producția de vehicule electrice de către Fiat Chrysler (mai târziu Stellantis).
Un acumulator standard pentru vehicule electrice conține aproximativ 11 kilograme de litiu. Pentru a înlocui toate cele 246,3 milioane de autoturisme din Europa cu vehicule electrice ar fi nevoie de aproximativ 2,7 milioane de tone de litiu. Începând cu 20 iunie, prețul spot al litiului era de aproximativ 66.850 de euro pe tonă.