Pe măsură ce țările occidentale caută să scape de combustibilii fosili din Rusia, veniturile din gaze ale Moscovei au fost reduse dar sunt încă mai bune decât în 2021.
Pe 13 iunie, Centrul pentru Cercetare în Energie și Aer Curat a publicat un raport privind vânzările rusești de combustibili fosili în primele o sută de zile ale invaziei din Ucraina. Potrivit raportului, volumele exporturilor rusești au scăzut ușor (15%) în prima sută de zile de la izbucnirea războiului, pierderile Moscovei fiind de 200 de milioane de euro pe zi, dar încă foarte mari. Acest lucru se datorează în mare parte din creșterea prețurilor. De fapt, pe tot parcursul lunii mai prețurile de export au fost în medie cu 60% mai mari decât în 2021.
În ciuda pierderilor, Rusia a încasat aproximativ 93 de miliarde de euro în o sută de zile.
În general, în prima sută de zile de război, importurile de gaze ale UE din Rusia au scăzut cu 23%. Dar în primele două săptămâni, țările s-au luptat pentru a-și asigura combustibilul necesar, importurile crescând.
„Polonia și Statele Unite au produs cele mai mari pierderi Rusiei”, se arată în raport. „Lituania, Finlanda și Estonia au realizat reduceri procentuale drastice de peste 50%.”
„Cu toate acestea, veniturile Gazprom sunt încă de două ori mai mari decât anul precedent, din cauza prețurilor ridicate”, se arată în raport.
India și Orientul Mijlociu (Emiratele Arabe Unite si Arabia Saudită!) au devenit puncte semnificative pentru vânzările de țiței din Rusia, țările europene si chiar SUA continund să importe petrol rusesc prin țări terțe care nu au impus sancțiuni lui Putin. Potrivit raportului, India cumpără acum 18% din exporturile de țiței ale țării, o parte semnificativă este apoi vândută înapoi țărilor europene și SUA sub formă de petrol rafinat, adesea la prețuri reduse. Asta denotă o ipocrizie fără margini!
Noile aranjamente comerciale ale Rusiei necesită mai multe transporturi maritime, majoritatea fiind realizate de companiile maritime europene și americane.
„În aprilie-mai, 68% din livrările de țiței rusești au fost efectuate cu nave deținute de companii din UE, Marea Britanie și Norvegia, doar petrolierele grecești transportând 43%”, se arată în raport. „Pentru livrările în India și Orientul Mijlociu, ponderea a fost și mai mare, la 80%. 97% dintre petroliere au fost asigurate în doar trei țări, Marea Britanie, Norvegia și Suedia.”
Companiile de transport maritim sunt în căștig față de anul trecut prețurile de transport ajungând la niveluri record.
UE nu a impus un embargo asupra gazelor rusești, dar sancțiunile asupra cărbunelui și petrolului rusesc urmează să intre în vigoare la sfârșitul anului.