Săptămâna trecută Ministrul mediului Tancsos Barna anunța ce planuri are pentru șoferii care dețin mașini mai vechi de 15 ani. Acum vine cu completări.
Valoarea impozitelor pentru mașinile care au o vechime de peste 15 ani ar putea ajunge și la 900 de lei pe an, deciziile urmând să fie dispuse de primării.
În același context, autoritățile plănuiesc să îi ajute pe cei cu posibilităţi financiare mai reduse să îşi schimbe maşinile vechi. Se discută despre acordarea unor subvenții de aproximativ 3 mii de euro. Măsurile sunt discutate la nivelul Guvernului, pentru a descuraja importul de maşini la mâna a doua.
În România sunt în total 8 milioane de mașini. 4 din zece mașini au mai mult de 17 ani, spune ministerul mediului, Tanczos Barna. Adică este un parc auto extrem de bătrân. Pentru Comparaţie media vârstei unei mașini din România este cu cinci ani mai mare decât a unei mașini din Uniunea Europeană.
Parcul auto a îmbătrânit accelerat după ce România a scos orice formă de descurajare a importurilor de autoturisme vechi, spune ministrul mediului.
Din 2035, Comisia Europeană îşi propune ca toate modelele vândute de dealerii auto în Uniune, inclusiv în România, să fie electrice, fără emisii de carbon. Până atunci, ţara noastră trebuie să rezolve problema gravă a rablelor de pe străzi şi să reducă poluarea.
La nivelul coaliţiei de guvernare se discută un pachet de măsuri prin care românii cu venituri mici, proprietari de rable, să fie ajutaţi să-şi cumpere maşini mai puţin poluante. Pe de altă parte, cei care au bani – ar urma să fie descurajaţi să-şi folosească maşinile vechi.
Surse apropiate negocierilor din Coaliţie spun că una dintre variantele discutate prevede ca programul Rabla să fie suplimentat, iar fiecare primărie să ajute cu bani cetăţenii vulnerabili să-şi schimbe maşinile vechi şi poluante cu unele noi, mai puţin poluante.
Cei cu venituri mici ar putea primi până la 3000 de euro. Prin programul Rabla primesc 1500 de euro, dacă îşi cumpără o maşină pe motorină sau benzină.