Miniștrii UE din domeniul mediului și-au exprimat „destul de multe rezerve” cu privire la planurile Comisiei Europene de a institui un al doilea sistem de comercializare a cotelor de emisii pentru transportul rutier și clădiri la prima lor ședință de când Bruxelles a depus propunerea săptămâna trecută.
Propunerea de a lansa un al doilea sistem de comercializare a emisiilor pentru combustibilii de încălzire și transport a fost anunțată ca parte a unei revizuiri mai ample a legislației UE privind clima, prezentată de Comisia Europeană miercuri (14 iulie).
Dar ideea a fost întâmpinată cu critici grele din partea celor 27 de miniștri ai mediului din UE, care se întâlneau pentru prima dată de când Bruxelles-ul și-a prezentat planurile sale controversate.
„În ceea ce privește înființarea unui sistem ETS special pentru transporturi și clădiri, s-au exprimat destul de multe rezerve”, a declarat Andrej Vizjak, ministrul mediului și amenajării teritoriului din Slovenia, care deține în prezent președinția rotativă a Consiliului UE.
Înainte de publicarea pachetului, subsecretarul de stat polonez pentru climă și mediu, Adam Guibourgé-Czetwertynski, a avertizat că Comisia pare „să facă alegerea impozitării gospodăriilor mai sărace”.
„Cred că din punct de vedere politic, aceasta este o greșeală și ar trebui mai degrabă să căutăm alte opțiuni pentru a ne atinge obiectivele care ar fi mai eficiente în ceea ce privește reducerile pe care le-ar putea genera și mai puțin problematice din punct de vedere social”.
Între timp, ministrul energiei din Luxemburg, Claude Turmes, a criticat ideea în ziua lansării pachetului.
Franța și-a exprimat, de asemenea, „rezervele” cu privire la plan, spunând că riscă să lovească gospodăriile sărace și întreprinderile mici cu costuri mai mari de combustibil. Europarlamentarul francez Pascal Canfin a avertizat chiar despre o posibilă repetare a mișcării de protest „Vestă galbenă”, care a străbătut Franța în 2018, spunând că este vorba de „sinucidere politică”.
Cu toate acestea, Țarul Green Deal al Comisiei Europene, Frans Timmermans, a avertizat împotriva folosirii „Vestelor galbene” ca scuză pentru a întârzia deciziile dure privind reducerea emisiilor în clădiri și transporturi.
„Toată lumea îmi vorbește despre mișcarea Veste Galbene. Există întotdeauna riscul ca populația să respingă această propunere ”, a recunoscut el,„ dar nu ar trebui să folosim argumentul Vestelor Galbene, deoarece este uneori folosit de cei care au interese foarte specifice de apărat ”.